ساعت فلش مذهبی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مقام معظم رهبری : بسیج ، یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه ی میدان ها انکار بسیج و بی احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.


منو اصل
مطالب پشن
آرشو مطالب
صفحات اختصاص
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدد امروز :8
بازدد دروز :9
کل بازدد :128900
تعداد کل اد داشت ها : 277
آخرن بازدد : 103/2/16    ساعت : 1:27 ص
درباره وبلاگ
ابر برچسب ها
امکانات دگر

 

ماهیت پنهان عناصر دراماتیک گره افکنی و کشمکش

در سریال های شبکه ماهواره ای

 GEM TV

 

 

کشمکش عنصر تشکیل پی‌رنگ است. در هر نوع داستان، خواه ساده باشد و خواه پیچیده، به‌محض خلق شخصیت‌ها، کشمکش نیز به‌وجود می‌آید.  به قول فورستر [1] :«کشمکش فرایندی کاملاً ضروری در داستان فیلم و نمایش است که به طور مستقیم به نیاز، انگیزه و رفتار شخصیت ارتباط دارد .» این کشمکش به اشکال مختلف ممکن است ظاهر شود: کشمکش جسمانی، کشمکش ذهنی ،کشمکش عاطفی، و کشمکش اخلاقی؛ که اگر بخواهیم کشمکش موجود در اکثر فیلم وسریا ل های شبکه GEM TV  را بررسی کنیم ؛ خواهیم دید که  کشمکش ها همیشه حول و حوش مسائل خانواده اتفاق می افتد. مثلاً در سریال برگ ریزان ؛ فرخنده عاشق دوست همکار خود یعنی شوکت شده است و می خواهد به هر طریقی از شوهر خود جدا شود و خود را به عقد شوکت در آورد. این در حالی است که خانواده شوکت به عنوان یک مانع بر سر راه خواست و انگیزه او ظاهر می شوند و برای مدتی همین کشمکش دراماتیک باعث ایجاد کشش در داستان فیلم می شود؛ یعنی فزخنده می خواهد به شوکت دست پیدا کند اما خانواده شوکت حاضر نیستند پسر آنها با یک زن متأهل ازدواج نماید. این روند عین گفته یکی از صاحب نظران حوزه درام، پروفسور دیوید بال است که معتقد است:

«مانع می­تواند هر چیزی باشد. غالباً مانع از آن چیزی ریشه می گیرد که شخص دیگری آن را بخواهد.»

 

در فیلم روزی روزگاری شخصیت رضا که کاپیتان یک کشتی است در حالی که متأهل است همزمان در کشتی خود با یک زن به " کارولین" آشنا می شود و قبل از اینکه خطبه عقد شرعی در بین آنها جاری شود به راحتی با هم درگیر روابط نامشروع می شوند. خلاصه بعد از مدتی همسر رضا یعنی" جمیله آکارسو" وقتی از قضیه با اطلاع می شود؛ با انگیزه پس گرفتن همسر خود در صدد انتقام از کارولین برمی آید و با کنش فیزیکی و ضربه چاقو او را زخمی و راهی بیمارستان می کند. این بحران کوچک خود باعث ورود به یک بحران و کشمکش بزرگتر می شود. کارولین شرط رضایت دادن به جمیله را امضاء طلاق از رضا می داند. در نهایت جمیله برای نجات خود از زندان از رضا طلاق می گیرد. کش و مکش های موجود در داستان این فیلم که در دوقطب مخالف و متضاد آنها یک هدف مشترک؛ یعنی شخصیت" رضا" قرار دارد نمایانگر کشمکش ادمی علیه آدمی بر سر یک موضوع اخلاقی است. در واقع تمام بحران های کشمکش زای موجود در این سریال بر سرمسائل اخلاقی است. یکی دیگر از بحران های فرعی در این سریال مربوط به "پلین" دختر جمیله است که حاضر می شود به خاطر فقر

مالی، طی امضای یک قرار داد با کمال که از یک خانواده ثروتمند است ، به صورت صوری و ظاهری به همسری برادر فلج کمال یعنی مصطفی در بیاید.  البته مسئله ای که در این بین باعث یک کشمکش جدی می شود این است که کمال با همسر برادر خود یک رابطه عشقی و نامشروع را شروع می کند. حالات و حرکات بین کمال و پلین کم کم موجب پدید آمدن یک کشمکش ذهنی در مصطفی می شود . به طوری که بعدها وقتی مصطفی از ماهیت قرارداد خرید "پلین "و ارتباط پنهانی اش با کمال مطلع می شود، بعد از یک کشمکش ذهنی با خود ، در نهایت با یک اسلحه به سراغ " پلین" می رود تا با یک کنش جسمانی و شلیک گلوله  او را بکشد؛ که ناگهان تصمیمش عوض می شود و درصدد خود کشی خود برمی آید. پلین که سعی می کند اسلحه را از او بگیرد، ناگهان ماشه کشیده می شود و پلین زخمی و راهی بیمارستان می شود.

 

نتیجه گیری:

در واقع نویسندگان  سریال های موجود با خلق این گونه کشمکش های هیجان انگیز ،جذاب واما غیر اخلاقی می خواهند در هر صورت " تم" و یا درون مایه اصلی درام خود را اثبات کنند.و با سیر کشمکش های کوچک و بزرگی که اکثرآ حول عشق های مادی، خیانت و یا دست یابی جنس های مخالف به هم بستری با جنس مخالف خود می چرخد ؛ این گونه لحظات مهم و اساسی درام فیلم و سریال های خود را به هم بپیوندند. این سیر زنجیر وار کنش های بحران زا که بیشتر در زمینه های سکس های پنهان ، خیانت و غیره...است ؛ در واقع نمایان گر اهمیت وجودی مسائل غیر اخلاقی برای نویسندگان این گونه آثار است که ماهیت پنهان تمام گره افکنی های آنها برای ایجاد کشمکش، حول و حوش   آسیب رساندن به بینان خانواده  است . اصرار نویسندگان بر ایجاد کشمکش های زیاد (منفی و مخرب) در این سریال ها گاهی اوقات  درام را به سمت انحراف از بحران اصلی و سردرگمی مخاطب پیش می برد. در واقع نویسندگان این آثار با ایجاد کشش یا  تعلیق های داستانی طولانی خود سعی دارند تا در بستری دراماتیک و پنهان ؛ و در فرصتی طولانی و با آرامش، مفاهیم ضد ارزشی و بحران زای خود را در ذهن مخاطبان مسلمان و فارسی زبان نهادینه کنند.

 

سرباز ولایت بسیجی شهرام الماسی ، حوزه بسیج عشایری راه کربلا ماهیدشت ، پایگاه پیامبر اعظم(ص)



[1] Forrester

 


      

مراسم راهپیمایی 22 بهمن در بخش ماهیدشت

امروز همزمان با سراسر ایران اسلامی؛ مراسم راهپیمایی یوم الله بهمن در بخش ماهیدشت برگزار شد. در این مراسم که جمع کثیری از مردم ولایتمدار بخش ماهیدشت و مسئولان ادارات و نهادها حضور داشتند، با شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ برآمریکا به دشمنان مستکبر نشان دادند که تا آخرین نفس در کنار نظام و انقلاب هستند و هیچ گاه ولایت را تنها نمی گذارند. در این مراسم که راس ساعت 9 صبح از مقابل مسجد صاحب الزمان(عج) ماهیدشت شروع و تا محوطه آموزش و پرورش ادامه داشت? مردم تجدید بیعت خود را با آرمان های امام (ره) و شهدا نشان د ادند.




 


      

امروز سه شنبه 93/11/21 مراسم جشنی به مناسبت دهه مبارک فجر در کاروانسرای عباسی ماهیدشت برگزار گردید. در این مراسم که توسط ستاد گرامیداشت دهه فجر برنامه ریزی واجرا گردید ، مسئولین استانی و مسئولین بخش، پرسنل ادارات و عموم مردم روستا حضور داشتند . تلاوت قرآن ، سخنرانی ، اجرای شعر کردی ، مسابقه حضوری ، نمایش ، اهدای جوایز و پذیرایی بخش های مختلف این مراسم بودند . برپایی سیاه چادر وپخت نان وبژی محلی توسط خواهران بسیجی پایگاه شهدای مرصاد روستای بانلرینی ، حضور اسب سواران بسیجی پایگاه امام محمد باقر(ع) حوزه راه کربلا ماهیدشت به مراسم رونق خاصی بخشیده بود . دراین مراسم جناب آقای رنجبر فرماندار محترم کرمانشاه به عنوان سخنران جلسه بیاناتی را ایرادفرمودند.

 

 

 


      

در تاریخ 93/11/20 تعدادی از دامپزشکان بسیجی ، بسیج سازندگی استان کرمانشاه با همکاری پایگاه مقاومت روستا در دو روستای ریزوند ونامیوند علیاء حضور یافته و با سمپاشی جایگاههای دام وتزریق واکسن دامهای روستا ونیز برگزاری کلاس آموزشی در مورد برخی بیماریها برای دامداران روستا خدمات دامپزشکی ارائه دادند.


      

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر مراسم جشنی  توسط پایگاه شهید جلال نوری واقع در میدان دام ماهیدشت برگزار گردید  که فرمانده و بسیجیان  پایگاه شهید نوری با پخش شیرینی و شکلات بین مراجعه کنندگان و چوبداران این ایام را گرامی داشتند .




      

به مناسبت ایام الله دهه مبارک فجر یک دوره مسابقه  تیر اندازی با اهداف پروازی با همکاری ستاد دهه فجر ماهیدشت  و هیئت تیر اندازی استان در بخش ماهیدشت برگزار گردید که تعداد 22 نفر از بسیجیان ماهیدشت و 8 نفر از تیر اندازهای استان در این مسابقه حضور داشتند که در پایان آقایان سهراب صیادی ، محمد رحیم امیری و ناصر سلطانی به ترتیب مقام های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و به رسم یادبود لوح تقدیری از طرف هیئت تیر اندازی استان و همچنین جوایز نقدی  به نفرات برتر اهداء گردید.



      

در تاریخ 93/11/19 همزمان با مراسم جشن انقلاب درپایگاه شهید صید محمدی حوزه راه کربلا ماهیدشت نمایشگاه فرهنگی با عنوان بسیج وولایت برگزار گردید. دراین روز افراد شرکت کننده در مراسم جشن از این نمایشگاه بازدید نمودند .لازم به ذکر است که این نمایشگاه تا پایان دهه مبارک فجر برپا خواهد بود .

 


      

در تاریخ 93/11/19 همزمان با مراسم جشن انقلاب در پایگاه شهید صید محمدی روستای چغانرگس مسابقه پخت وپز غذاهای سنتی به منظور ترویج پخت غذاهای سالم وسنتی وتجه به سلات غذایی ،بین خواهران بسیجی منطقه ماهیدشت برگزار گردید. که درپایان مراسم افراد برتر انتخاب و با اهدا لوح وجوایزی از آنها تقدیر به عمل آمد.


      

به مناسبت ایام الله دهه فجر امروز یک شنبه 19/11/93 مراسم جشنی در پایگاه شهید صید محمدی روستای چغانرگس از توابع بخش ماهیدشت برگزار گردید . تلاوت قرآن ، پخش کلیپ، سخنرانی ،اجرای شعر کردی ،وسرود، بخشهای مختلف این مراسم یود.دراین مراسم که فرماندهی وپرسنل حوزه مقاومت بسیج راه کربلا ومسئولین دیگر ادارات حضور داشتند ، جناب آقای شرفی بخشدار محترم ماهیدشت به عنوان سخنران جلسه ، پیرامون ایام الله دهه فجر ، شهدا وخدمات پیش روی دولت جهت اجرا در روستاهها بیاناتی را ایرادفرمودند.



      

مورخه 93/11/18 مراسمی به مناسبت دهه مبارکه فجر در روستای چقابلک علیرضا از توابع بخش ماهیدشت بر گزار گردید. در این مراسم که با حضور جمع کثیری از بسیجیان ولایتمدار روستای چقابلک در محل پایگاه شهید بهشتی برگزار گردید، حاج آقا بهرامی تبار نماینده ولی فقیه در بسیج عشایری ناحیه کرمانشاه به عنوان سخنران حضور یافتند. ایشان طی سخنان گهربار خود به دلایل انقلاب و وعده امام (ره) در مورد تحقق انقلاب توسط سربازانی که در قنداقه بودند اشاره نمودند. ایشان همچنین لزوم حفظ انقلاب و دفاع از آرمان های آن را جزو اصول مهم برای میهن اسلامی برشمردند.طبق بیانات ایشان از جمله دلایلی که سبب شد تا مردم به رهبری امام خمینی(ره) علیه طاغوت به پا خیزند می توان به ظلم و فساد رژیم منحوس پهلوی و مبارزه آنها با دین و مذهب اشاره نمود. رژیمی که سراسر وابستگی به استکبار داشت و همیشه منافع بیگانگان را بر منافع امت اسلامی ترجیح می داد.

wuy_img_0773.jpg

 

f29m_img_0778.jpg
bz4m_img_0762.jpg

rw2n_img_0761.jpg

 


      
   1   2   3   4      >